Gjorde en Tesla på havet

Gjorde en Tesla på havet

Björn var inbjuden som föredragshållare till No Emission Race i somras och vi på GSS hoppas kunna fortsätta arbeta tillsammans inför nästa års arrangemang och tävling.

Gjorde en Tesla på havet 2018 med sin renoverade Smaragd, nu nominerad till Världens bästa el-segelbåt.

Tillåt oss presentera en klimatseglare i en lite speciell genre. Björn och Hanne köpte sin första båt – en Smaragd – 1991 och deras båda barn mer eller mindre föddes ombord. De växte i alla fall upp ombord från tidig vår till sen höst. Sen sålde de den till Hannes nye man och hon hade så att säga kvar den. Och barnen. Goda vänner som de var så bjöds Björn in att kappsegla double-handed med exets man. Efter 15 års båtlängtan och 15 minuter vid rorkulten i en skön slör blev längtan tillbaka för stark, så Björn köpte tillbaks henne. Smaragden alltså:-) Det var typ 2018. Båten fick en total make-over och bensinmotorn togs ut och ersattes med en elmotor som sades kunna ladda sina egna batterier med propellern.


Vips så var projektet 100% Sun Wind Water initierat. Ambitionen sattes att med Agenda 2030 och klimatmålen som rättesnöre, skulle det den sommaren seglas 2.000 sjömil utan fossilt bränsle och utan landström. Från Oslo via 7 länder till Stockholm. Inte ensam, men Björns jämnåriga kompisar som skulle hängt med från början, fick foten då projektet istället dedikerades helt till nästa generation. Så bara unga bjöds in och projektet växte. Kompisar till hans egna barn och vitt skilda ungdomar från olika kontakter i sociala medier hoppade på och av längs vägen. Idag fem år senare har 45 ungdomar från fem kontinenter (4-29 år) klimatseglat 7.660 sjömil via 7 länder runt Skandinavien och Östersjön tillsammans med Björn. De har besökts över 100 marinor och intervjuats en rad forskare, seglare, ungdomar och nyfikna besökare vid bryggorna. En del små pop-up kurser i hållbarhetstänk har de kört i och vid båten. Med tiden utvecklades projektets ambitioner och sex målbilder mejslades fram: 100% fossilfritt, 100% giftfritt, 100% Zero Waste, 100% Solar Food, 100% kvinnlig racingcrew och 100% Ocean Artivism. Läs mer om målen på hemsidan och deras blogg 
www.100sunwindwater.com



Ungdomarnas entusiasm och intresset för att testa ett liv med omställning som idé var stor. Hans egen generation skakade dock inte sällan på huvudet när det till exempel bjöds på grillade morots-sticks från solugnen. ”Shit va grymt, sa ungdomarna” men ”Funkar väl inte så bra på natten” sa de kloka vuxna. Eller om det regnar brukade nån annan flika in.



Ja, jösses. Starten gick från Oslo på World Environment Day den 5 juni 2018 och Björn seglade in i Oslo en lördag i Augusti i år för att avsluta projektet. Kanske var det en slump eller så var det en hälsning från havet…de sista hundra metrarna in till Aker Brygge i centrala Oslo möttes Björn av ett gäng delfiner (inte tumlare enligt sakkunniga). De simmade och seglade tillsammans under en magisk halvtimme innan Smaragden förtöjdes utanför gästhamnen.



Om delfinerna i Oslo var en överraskning så kom det en till överraskning häromdagen: Björn och Smaragden har nominerats i en tävling om titeln ”The World’s Best Electric Sailboat 2022”. Björn:”Fantastiskt kul, och lite av en ”David mot Goliat” då vi – en ”återvunnen” 30 år gammal Smaragd tävlar mot 8 nya stora, moderna och exklusiva yacht-projekt. Klart vi skall vinna det – med klimatkrisen bankandes på dörren, vad kan vara ett bättre elektriskt segelbåtsprojekt än en ”up-cycled” gammal båt kontra en nyproducerad?”, avslutar Björn.



Vi på GSS stämmer in i tanken – en röst på Smaragden är en röst för återanvändning, energi-, resursbesparing och minskade utsläpp, och såklart en röst för de unga generationer som är här idag och som komma skall.

Läs mer om hur du röstar här:


https://www.100sunwindwater.com/single-post/nominated-the-world-s-best-electric-sailboat-2022



Läs mer om projektet här
 https://www.100sunwindwater.com



Följ och läs mer stories på
Instagram: @100sunwindwater
Facebook: @100sunwindwater

Sail-Off ceremoni i Stockholm 2020, med projektets beskyddare, skepparen Dee Caffari MBE via Zoom från England.

Amalie, Oskar, Johannes och Line hoppade på i danska Bønnerup och seglade med via Langør och Kolby till Aahus.

Eddy kom inflygandes från Uganda för att segla för första gången i sitt liv. Hoppade i Sandhamn och seglade med sista biten in till After-Sail Ceremonin på Riddarholmen, men först via en båtmässa i Gustavberg där Eddy var ”the boss” för solugnen och morots-sticksen på bryggan.

Unga graffiti konstnären Julia Maldonado från Cozumel i Mexikanska Gulfen fick båten som kanvas och måla vad hon ville på temat Clean Seas… men bara med giftfri bottenfärg. Hennes ”Ocean Artivism” drog till sig uppmärksamhet var vi än kom, här efter att besättningen på klassiska havskryssaren Refanut från 1955, bjöd in oss att ligga utanpå dem. Gammalt möter nytt…

Uppe på fyren på Svenska Högarna efter en träningssegling med tre av de sex tjejerna i racingbesättningen som förfogade över båten på 4 kappseglingar mitt under Coronan. Och med vår strikta Zero-Waste policy…

Smaragden vid starten av Covid-inställda Gotland Runt 2020. Nejnej, inte ställer vi in bara för att tävlingen ställer in. Tjejerna seglade ensamma runt och vann följaktligen som enda båt! Slog fartrekord gjorde dom dessutom – 14,2 knop i surfarna på väg upp från Hoburgen.

I projektets Zero-Waste policyn som instiftades av Guri och hennes miljömedvetne 6 årige som Kaikāne från Maui ingick att ingen engånsplast fick finnas ombord vilket innebär att mat inslagen i plast inte kunde köpas alls… det ingick även i projektet att tråla för mikroplaster utanför de sju länderna 2018, och att plocka upp och kategorisera plast längs vägen.

Sail-Off ceremoni i Stockholm 2020, med projektets beskyddare, skepparen Dee Caffari MBE via Zoom från England.

Amalie, Oskar, Johannes och Line hoppade på i danska Bønnerup och seglade med via Langør och Kolby till Aahus.

Eddy kom inflygandes från Uganda för att segla för första gången i sitt liv. Hoppade i Sandhamn och seglade med sista biten in till After-Sail Ceremonin på Riddarholmen, men först via en båtmässa i Gustavberg där Eddy var ”the boss” för solugnen och morots-sticksen på bryggan.

Unga graffiti konstnären Julia Maldonado från Cozumel i Mexikanska Gulfen fick båten som kanvas och måla vad hon ville på temat Clean Seas… men bara med giftfri bottenfärg. Hennes ”Ocean Artivism” drog till sig uppmärksamhet var vi än kom, här efter att besättningen på klassiska havskryssaren Refanut från 1955, bjöd in oss att ligga utanpå dem. Gammalt möter nytt…

Uppe på fyren på Svenska Högarna efter en träningssegling med tre av de sex tjejerna i racingbesättningen som förfogade över båten på 4 kappseglingar mitt under Coronan. Och med vår strikta Zero-Waste policy…

Smaragden vid starten av Covid-inställda Gotland Runt 2020. Nejnej, inte ställer vi in bara för att tävlingen ställer in. Tjejerna seglade ensamma runt och vann följaktligen som enda båt! Slog fartrekord gjorde dom dessutom – 14,2 knop i surfarna på väg upp från Hoburgen.

I projektets Zero-Waste policyn som instiftades av Guri och hennes miljömedvetne 6 årige som Kaikāne från Maui ingick att ingen engånsplast fick finnas ombord vilket innebär att mat inslagen i plast inte kunde köpas alls… det ingick även i projektet att tråla för mikroplaster utanför de sju länderna 2018, och att plocka upp och kategorisera plast längs vägen.

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK